1. Home
  2. /
  3. Blog
  4. /
  5. Verhuizen
  6. /
  7. Bedrijfsverhuizing: hoe pak je...

demonteren bij verhuizing

Een verhuizing kost enorm veel tijd en energie. Daarbij is het ook nog eens zo dat bij een bedrijfsverhuizing de dagelijkse gang van zaken ook nog eens door moet gaan. Om dit laatste zo goed mogelijk te realiseren is het van belang om gestructureerd te werk te gaan en waar mogelijk gefaseerd te verhuizen. Alles wat je moet weten over de bedrijfsverhuizing, zowel over het verhuizen in 1 dag als gefaseerd verhuizen, lees je hier. 

Bedrijfsverhuizing: uitbesteden of zelf doen? 

Afhankelijk van de grootte van de bedrijfsverhuizing en de middelen die je tot je beschikking hebt, kan je de bedrijfsverhuizing wellicht zelf uitvoeren. Het is hierbij enorm van belang dat je een draaiboek opstelt voor de bedrijfsverhuizing. Steek hier voldoende tijd in daar dit je op de verhuisdag een hoop stress en tijd zal besparen. Het is nou eenmaal zo dat een goede voorbereiding de helft van het werk is. Als iedereen van de werknemers weet wat hem of haar te wachten staat en wat verwacht wordt, is het voor iedereen een stuk aangenamer.

Zie je in de tussentijd dat het om verschillende redenen niet gaat lukken zonder professionele hulp? Schakel dan gewoon zo snel mogelijk alsnog een verhuisbedrijf in met ervaring in bedrijfsverhuizingen. Hoewel ieder verhuisbedrijf het liefst enkele maanden voor de bedrijfsverhuizing wordt ingeschakeld, kan het juiste verhuisbedrijf u op korte termijn ook vaak uit de brand helpen. Voor verhuisbedrijven is een bedrijfsverhuizing dagelijkse kost en deze rust en orde die het verhuisbedrijf met zich meebrengt kan een positieve invloed hebben op jou en alle medewerkers.  

Draaiboek voor je bedrijfsverhuizing

Mocht je de bedrijfsverhuizing toch zelf willen uitvoeren, is het belang zoals eerder al benoemd enorm van belang. Iedereen moet weten waar die aan toe is en wat de bedoeling is. Zorg er daarom voor dat in het draaiboek duidelijke instructies voor het verhuizen staan. Houdt bij het opstellen van het draaiboek in je achterhoofd dat wat voor jou logisch lijkt niet voor iedereen logisch is.

Iedereen zal het draaiboek op zijn eigen manier opstellen, maar zorg ervoor dat het volgende duidelijk is:

– Wie verantwoordelijk is voor het inpakken

– Wie verantwoordelijk is voor (eventueel) specifieke ruimtes

– Wat als eerste moet worden ingeladen en wat als eerste op locatie moet staan.

– Wie de verhuiswagen gaat inladen en besturen.  

– Wie voor het eten en drinken gaat zorgen tijdens de verhuizing. 

– Hoe en wie ervoor gaat zorgen dat er voldoende parkeergelegenheid is op beide locaties

– Op welke dag gaat de verhuizing plaatsvinden

Uiteindelijk kan je jouw draaiboek voor de bedrijfsverhuizing zo gedetailleerd maken als je wilt. Het is maar hoeveel tijd je hebt en er wilt insteken. Onthoudt wel, des te specifieker de instructies, des te rustiger iedereen zal zijn. Dit kan makkelijk ervoor zorgen dat je bv. geen zaken kwijtraakt of dat je collega’s weken moeten bijkomen van de chaos en stress. Nog los van de eventuele kosten die uit chaos en stress kunnen voortvloeien.  

Gefaseerd of in 1 keer je bedrijf verhuizen

De bedrijfsverhuizing kan natuurlijk op verschillende manieren worden uitgevoerd. Zo kan de bedrijfsverhuizing ook op meerdere dagen plaatsvinden. Alles hangt natuurlijk af van de specifieke situatie waar je met je bedrijf in verkeert.  Soms heb je nu eenmaal niet de luxe om gefaseerd te kunnen verhuizen door aflopende huurcontracten.

Stel dat het niet noodzakelijk is dat heel het bedrijf op hetzelfde moment over is, kan je kiezen voor een gefaseerde bedrijfsverhuizing. Je kan dan rustig per afdeling verhuizen en de hectiek tot een minimum beperken. Als alle bedrijfsprocessen op deze manier ook nog blijven lopen, dan is dit natuurlijk ideaal.

Is het toch noodzakelijk dat heel je bedrijf op één locatie is om de bedrijfsprocessen in stand te houden? In dat geval is er eigenlijk geen andere optie dan om de bedrijfsverhuizing in één dag uit te voeren. Met het juiste draaiboek voor de verhuizing hoeft dit ook niet chaotisch en stressvol te zijn. Het kan natuurlijk betekenen dat je een dag of een dagdeel offline bent, maar met de juiste communicatie naar je klanten toe via alle beschikbare kanalen hoeft dit ook geen ramp te zijn.

 

 

Een vrijblijvende verhuisofferte aanvragen bij Let’s Move Verhuizingen

Benieuwd hoeveel uw verhuizing bij ons verhuisbedrijf zou kosten? Wij komen graag met u in contact en zorgen ervoor dat de verhuisofferte zo transparant mogelijk is. Wij vinden het belangrijk dat u weet waar u aan toe bent en dat begint niet wanneer de verhuizers al voor de deur staan, maar direct bij het eerste contact. Neem contact op met een van onze verhuisadviseurs of vraag direct online een offerte aan.